Stripes & Flowers

Stripes & Flowers

Bij een van mijn vaste online stofleveranciers werd een geweldig mooie stof gelanceerd. Katoen Jersey, streep met bloemen, een instant crush natuurlijk. Maar ik stond op het punt om weg te gaan en toen ik later thuis kwam bleek dat er meerdere fans waren: uitverkocht. Vreselijk balen. Maar toen ik in mijn lokale winkel fournituren ging halen, lag daar een stof die er enorm op leek. Yeah!

At one of my regular online fabric suppliers a very lovely fabric was launched. Cotton Knit, stripes with flowers, an instant crush of course. But I was about to go away and when I got home later I noticed that there were more fans: fabric sold out. Terrible disappointment. But when I went to my local fabricstore for some yarns, I saw a really nice look a like fabric. Yeah!

Dat was eind maart, het weer was nog niet zo geweldig, en ach…. je kunt zoiets maar gewoon het beste in je voorraad hebben liggen toch?! Nu de zomer toch langzaam intreedt krijg ik ineens zin in zonnige jurkjes. Het patroon voor deze prachtige stof had ik nog liggen, een verhoogde taille met een cross over bovenstuk, raglan mouwtjes en afgezet met elastische biasband. Bij het knippen van de stof heb ik enorm goed op de strepen gelet, maar al schuine naden voorkomen toch niet dat het hier en daar niet 100% doorloopt.

That was at the end of March, the weather was not so great, and well …. you just want something like that lying in your stash anyway right?! Now summer slowly occurs all of a sudden I am finally in need of sunny dresses. The pattern for this beautiful fabric I had some time. It has a raised waist with a cross top, raglan sleeves and trimmed with elastic bias tape. When cutting of the fabric I have tremendously well watched on the stripes, but all angled seams could not avoid that not 100% matches here and there.

Waar ik bij het maken extra op heb gelet: de middenvoor in de overslag panden heb ik aangegeven met rijggaren. Zo kon ik exact op de streep van het voorpand aansluiten. Middenachter heb ik ook exact op de streep gelegd, de figuurnaden in boven en onderpand sluiten aan. De elastische biasband is de lengte van het voorpand maal 0,9 dat geeft net genoeg rek. Daarna heb ik de voorpanden op elkaar geregen met de middenvoor exact op elkaar, dan verschuift het niet. Het patroon is volledig zelf getekend op mijn eigen maten, maar een dergelijk patroon kun je online ook vinden.

When making this dress I paid extra notice to baste the mid fold on the front. So I could exactly point the pieces on the stripes. The back pieces are also exactly matched on the stripe, so are the darts in top and skirt. For the elastic biasband I chose 90% of the length of front, that gives just enough stretch. Then I basted  the front pieces on each other each exactly on the Centre front, by that it will not shift. The pattern is drawn by me and entirely on my sizes, but if you surge online you will find some like this too.

van mijn oma erfde ik de passie voor het maken van kleding , na heel wat jaren werken met patroontijdschriften wilde ik eindelijk zelf kunnen ontwerpen en tekenen, daarnaast ben ik gefascineerd door stoffen en wat je er van kunt maken, ik hoop die passie met mijn blog aan jou over te dragen, geniet ervan!

Geef een reactie