Crêpe rayon, drama or not?

New self drafted pattern

What is it about crepe rayon fabrics that I don’t seem to have in my fingers when it comes to the necklines? I love love love the Atelier Brunette rayon crepe called Canopy Cactus I purchased at Eco Fashion Fabrics. The colours, the quality is so beautiful. So I really wanted to make a beautiful dress. I skipped the wrap dress pattern and made a new pattern.

Wat is dat toch met crepe viscose stoffen wat ik niet in mijn vingers heb qua halslijnen.? Ik hou erg van de Atelier Brunette viscose crepe Canopy Cactus die ik bij Eco Fashion Fabrics kocht. De kleuren en kwaliteit is zo prachtig. Dus ik wilde echt een heel mooie jurk er van maken. Geen wikkeljurk dit keer, dus ik maakte een nieuw patroon.

The bodice comes with gathered front instead of a bust dart. The waist has a nice flattering yoke. The skirt simple a-line with darts, short butterfly sleeves and an invisible zipper in the centre back. Because of the new design I made a muslin for the fit of the bodice.

Het lijfje heeft een gerimpelde voorkant in plaats van coupenaden. In de taille een flatterende pas. De rok is een eenvoudige a-lijn met figuurnaden, korte vlinder mouwen en een blinde rits middenachter. Vanwege het nieuwe ontwerp maakte ik een toille om de pasvorm te controleren.

I struggled with the zipper so much that I had to redo it twice…. even had to buy a new zipper because I damaged it whiles unpicking…….. I also wasn’t pleased with the first bodice front. I decided to make a new one, I gathered the fabric to the centre front, removed the facing and went for a bias bindingen the same fabric. To avoid the stretching of the fabric I stay stitched the neckline from centre front to shoulder and from centre back to shoulder. Once I had to fold over the bias band I decided to hand baste and press that first. After stichting it looked perfect. Sometimes you really need to go slow LOL.

Proud the neckline didn’t stretch out 👍🏻

Ik heb zo’n gedoe gehad met de rits dat ik het twee keer opnieuw moest doen…. ik heb zelfs een nieuwe rits moeten halen omdat hij kapot ging met uithalen…. ook was ik niet zo gecharmeerd van het resultaat aan de voorkant. Ik besloot een nieuwe voorkant te maken, ik rimpelde de stof tot de middenvoor, verwijderde de beleggen en koos een bias bandje in dezelfde stof. Om te voorkomen dat ik de stof te veel zou uitrekken heb ik een lijn gestikt van middenvoor naar de schouder en van middenachter naar de schouder. Toen ik de biasband kon omvouwen heb ik deze ook eerst met de hand geregen en geperst. Na het stikken zag het perfect uit. Soms moet je gewoon extra zorgvuldig te werk gaan LOL

Maybe I will change the yoke a little next time. But I guess this is my last summer dress for this year. We have some hot days ahead so now it’s time to read and do nothing but relax.

A little scant but I hope to loose a few pound 😉

Misschien verander is de pas de volgende keer nog ietsje. Maar ik denk dat dit de laatste zomer jurk van dit jaar is. Er volgen nu enkele hele warme dagen, dus tijd om te lezen en niks te doen dan heerlijk relaxen.